niedziela, 15 kwietnia 2012

Cukinia, patoison lub ogórki w słodkokwaśnym sosie - zaprawie

Składniki

3 kg patisona, cukinii lub ogórków,


1 garść (kobieca)  soli,


2 kg cebuli,


3-5 marchewek średniej wielkości (ja nie ważę jej  - biorę na oko),


3-5 (można więcej) , czasem aż 10 łyżek  oliwy z pestek winogron,


zalewa:


250 ml  octu spirytusowego 10%,


500 g cukru kryształu,


1 słoiczek 200 g koncentratu pomidorowego  Pudliszki








Przygotowanie

Cukinię, patisony lub ogórki umyć  obrać,  pokjroić w niezbyt cienkie krążki czy półkrążki,  zasypać solą i odstawić  na ok. 2 godziny a po tym czasie  odcisnąć lecz niezbyt mocno.

Marchew umyć, obrać i  zetrzeć na dużych okach tarki jarzynówki.

Cebulę opłukać, osuszyć, obrać i pokroić w półkrążki

Na patelni rozgrzać oliwę dodać do niejpokrojoną cebulę i  lekko  podsmażyć - do zeszklenia

Słoiki wyparzyć.

Do  garnka wsypać cukier, wlać ocet i  mieszając tak aby cukier się rozpuścił doprowadzić do wrzenia, dodać koncentrat pomidorowy, jeszcze raz mieszając doprowadzić do wrzenia.

Marchew i podsmażoną, a raczej zeszkloną cebulę dodać do cukinii lub ogórków czy też patisona, wlać  zagotowaną zalewę, całość wymieszać i  wkładać w słoiki o gramaturze jaka  nam będzie potrzebna do  jednorazowej konsumpcji.

Pasteryzować w zależności od pojemności słoików:

małe 250 - 320 ml    - 5- 7 minut,

średnie 330 - 500 ml   -  7 - 10 minut,

duże 550 - 900 ml  - 10 - 14 minut.

dzisiaj zrobiłam  2 porcje z ogórków, 1 porcja z patisona i 2 porcje z cukinii.. i  zmodyfikowałam  jeszcze przepis,  cebulę zeszkliłam  na oleju słonecznikowym z dodatkiem 50 ml wody i  odstawiłam do ostudzenia. Zaprawę po  przygotowaniu  także odstawiłam  do ostudzenia i wymieszałam   z warzywami  prawie że zimne.

 

robiłam także z dodatkiem zielonych listków magi, selera,  pietruszki i z koperkiem  wyszła w samku super..

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz